Tuesday, 17 September 2013

ADUAN SAMPAH DI SPRM: BAGAIMANA IA BERKUALITI



Senario kumpulan kecil individu, organisasi mahupun berkepentingan politik 
membuat aduan terhadap setiap perkara yang ‘kononnya’ di dakwa mempunyai 
unsur rasuah seolah-olah sudah menjadi budaya. Taktik yang kadangkala 
mempunyai unsur kepentingan ‘politik’ dan peribadi ini dilakukan oleh lebih 
dari dua atau tiga orang dengan membuat aduan yang sama ke atas orang yang 
sama.

Malah tidak mustahil saya katakan ‘aduan sampah’ yang sedang dilabel sebagai 
‘mengganggu’ kerja-kerja penyiasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 
Malaysia (SPRM) ini mungkin juga termasuk aduan-aduan yang berbentuk surat 
layang atau tohmahan tanpa dokumen atau bukti yang dibuat hanya untuk 
mengenakan seseorang.

Ironinya, apabila SPRM mendedahkan bahawa hampir 50% daripada 6,793 
jumlah aduan yang diterima adalah ‘sampah’ sememangnya menimbulkan 
perasaan kurang senang bagi mereka yang pernah cuba tampil dan membuat 
aduan kepada SPRM mengenai salah laku rasuah.

Namun, penting untuk masyarakat umum mengetahui bahawa aduan atau 
maklumat yang tidak berasas hanya akan membazirkan masa menyiasat dan 
mencari elemen-elemen penting khususnya dalam memperincikan aduan dan 
membuat siasatan, sedangkan ianya tiada asas atau pembuktian pada pihak 
yang dikatakan melakukan rasuah itu.

Lain pula senarionya bagi pengadu atau pemberi maklumat ini membuat 
hebahan di media tentang aduan yang bakal dibuat kepada SPRM tanpa 
memikirkan implikasinya terhadap kerja-kerja siasatan yang belumpun bermula.
Perlu diingat, aduan ini akan dipaparkan di media dalam beberapa minit sahaja. 
Sekiranya pihak-pihak yang terlibat terlibat mengetahu bahawa kes berkenaan 
disiasat SPRM, adalah dipercayai kebarangkalian untuk mereka memusnah atau 
menghilangkan semua dokumen yang berkaitan transaksi rasuah dalam 
simpanannya.

Malah, saksi-saksi yang terlibat juga berpeluang mengubah keterangan dan jalan 
cerita aktiviti rasuah berkenaan, lebih teruk lagi mereka turut berpotensi 
menghilangkan diri.Kerahsiaan ini telah dinyatakan secara jelas melalui peruntukan yang terdapat 
dalam Seksyen 29 (4) Akta 694 (Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 
2009) yang menyatakan bahawa sesuatu aduan yang dibuat dibawah subseksyen 
(1) hendaklah dirahsiakan dan tidak boleh didedahkan oleh mana-mana orang 
selain pegawai-pegawai Suruhanjaya dan Pendakwa Raya sehinggalah orang 
yang tertuduh dipertuduh di mahkamah atas suatu kesalahan dibawah akta ini 
atau mana-mana undang-undang bertulis lain berbangkit daripada aduan itu 
melainkan dengan persetujuan Pendakwa Raya atau pegawai berpangkat 
Pesuruhjaya keatas.

Perkara-perkara ini antara risiko yang perlu dihadapi oleh SPRM dan ianya akan 
melambatkan proses siasatan.

Bagaimanapun, ini bukanlah kekangan kepada mereka yang mahu memberi 
maklumat mengenai rasuah atau penyelewengan tampil membuat aduan kepada 
SPRM. Apa yang perlu didedahkan kepada masyarakat ketika ini ialah bentuk 
dan ciri yang perlu ada pada maklumat atau aduan yang ingin dibuat supaya 
siasatan dapat dijalankan dengan menyeluruh.

Sekiranya kriteria ini dipenuhi, SPRM akan memperoleh maklumat yang 
lengkap yang mampu menghasilkan tindakan siasatan yang sempurna sehingga 
pihak yang bersalah boleh diheret ke mahkamah. Ini dapat mengurangkan 
pembaziran tenaga dan masa pegawainya apabila terpaksa mencari butiran 
remeh setiap kali menerima aduan yang sangat ringkas dan tidak lengkap. Ciriciri 5 W dan 1 H adalah satu pendekatan yang baik yang boleh digunapakai 
untuk memperolehi maklumat atau aduan yang berkualiti iaitu:

a. Bila (When)
b. Dimana (Where)
c. Siapa (Who)
d. Apa (What)
e. Kenapa (Why)
f. Bagaimana (How)

Tarikh, masa dan tempat kejadian merupakan elemen terpenting yang perlu 
diketahui oleh pemberi maklumat ketika membuat aduan. Ini antara faktor yang 
memperlihatkan bahawa maklumat yang diberi itu mempunyai kualiti pertama 
yang boleh membantu siasatan dan bukan aduan rasuah yang palsu atau 
sampah.

Seterusnya, si pemberi maklumat perlu menerangkan atau menceritakan tentang 
apa yang berlaku dan siapa yang terlibat didalam kejadian yang didakwa 
mempunyai unsur bagi tindakan seterusnya oleh SPRM. Bilangan dan saksi-saksi yang mengetahui atau melihat kejadian itu antara 
elemen penting yang perlu dipastikan oleh si pemberi maklumat. Ini antara cara 
yang boleh memperlihatkan bahawa aduan yang dibuat bukanlah aduan palsu 
atau sampah.

Si pemberi maklumat tidak perlu takut atau bimbang untuk memberikan nama 
saksi kejadian kerana seperti yang diketahui nama dan identiti pemberi 
maklumat termasuk kandungan maklumat adalah dirahsiakan. Ini dinyatakan 
dalam Seksyen 65 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 
mengenai Perlindungan Pemberi Maklumat.
Rujukan dan dokumen-dokumen berkaitan antara bahan sokongan yang boleh 
dibawa bagi memperkukuhkan aduan yang dibuat selain dapat membantu 
mempercepatkan proses tindakan selanjutkan oleh SPRM.
Pemberi maklumat perlu menyatakan jumlah wang/barangan/perkhidmatan 
atau perkara-perkara lain yang terlibat dalam aduannya. Maklumat ini adalah 
elemen penting dalam memperkukuhkan aduan yang dibuat kerana ia 
memperlihatkan berlakunya transaksi rasuah, penyelewengan atau salah guna 
kuasa telah berlaku.

Sekiranya diketahui, pemberi maklumat juga boleh memberikan butiran lain 
seperti nombor akaun, resit, nombor kad pengenalan, kenderaan, alamat rumah,
pejabat atau identiti perwatakan orang itu.
Kriteria maklumat yang lengkap dan berkualiti amat penting bagi mengelakkan 
berlakunya lambakan aduan palsu dan tidak berasas yang adakalanya dibayangi
tujuan tertentu seperti dendam, cemburu, dan berkepentingan peribadi atau 
politik.

Perlu adanya kesedaran dan rasa tangungjawab dalam diri setiap individu setiap 
kali melaporkan kesalahan rasuah kepada SPRM. Kesedaran itu pula perlulah 
beradasrkan niat untuk membantu siasatan bukan sekadar menghantar surat 
layang kononnya berlaku rasuah, tetapi tidak meletakkan penama, mahupun 
data mengenai mereka yang terlibat, sebaliknya hanya tuduhan semata dan 
persepsi semata-mata.

Zatul Yahaya – Putrajaya

No comments:

Post a Comment

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
Blok D6, Kompleks D
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
Peti Surat 6000, 62007 Putrajaya